Juarakah Anda Jika Begitu? part 3

Suara Rosman memenuhi ruang. Penonton terpesona dengan lenggok suara yang merdu, bagaikan mendayu dari hati yang di penuhi perasaan cinta. Peserta gadis tiga serangkai tadi menghampiri pentas dan mengambil gambar Rosman menyanyi. Menyirap darah cemburu Emma. Rosman memusingkan badan menghadapi gerai nasi kerabu, menujukan lagu terus ke hati Emma. Emma tersenyum bangga, sambil menjeling tajam ke arah gadis tiga serangkai.

Tiba-tiba, seorang wanita ber arbaya hitam dan memakai hijab, berjalan tenang menaiki pentas dengan sekuntum bunga di tangan. Rosman menerima bunga. Wanita itu bediri di sebelah Rosman, membuka hijabnya. Seorang anak lelaki berusia belasan tahun di bawah pentas menghala kan camera ke arah mereka. Penonton memberi sorakan.
"Tahniah, abang sudah pun menjadi juara!" bisik wanita itu, kembali menutupi mukanya dengan hijab dan menuruni pentas.

Anak lelaki di bawah pentas menjerit, "Ayah, I am here! We are here to support you!" Dia kemudiannya mengikuti wanita ber arbaya hitam kembali ke meja di sudut laman Consulate.
Di situ, ada seorang wanita tua di kerusi roda bersama dua lagi lelaki, kedua-duanya adik ipar Dr Rosman.

Penonton tergamam apabila Rosman bergegas menuruni pentas, masih memegang microphone di tangan. Semua mata menumpu ke meja di sudut laman. Di gerai nasi kerabu, Emma terduduk di kerusi. Mukanya pucat. Rosman mencium dahi wanita tua di kerusi roda. Airmata seorang juara bercucuran.

Pengacara majlis menggunakan microphone kedua mengumumkan, "Kita sambungkan rancangan dengan cabutan bertuah! Pastikan anda di antara orang2 yang bertuah malam ini!"

Anak lelaki memeluk seorang ayah yang begitu di rinduinya. Zulaika bersama dua adik lelakinya beredar keluar dari laman consulate.

Rosman memeluk anaknya Faiz. Kedua anak dan ayah menahan sendu namun air mata kerinduan melepasi benteng kegagahan seorang lelaki. Ibu tua memerhati, mengesat airmata dengan jari jemari berkedut.

Penonton berhampiran tumpang menghayati walaupun tidak memahami. Keseluruhannya membisu seribu bahasa, dan ramai yang mengesat airmata. Ada juga yang mencuri pandang kepada wanita bernama Emma yang tadinya begitu ceria di gerai nasi kerabu.

Di luar kawasan Consulate Zulaika tersandar di pagar, badannya menggigil dengan tangisan. Kedua adik lelaki memerhati, memahami.

No comments:

Post a Comment