Cinta untuk Amelia - Ep 1

Pintu pejabatnya diketuk beberapa kali. Kemudian Faezah masuk membawa sejambak bunga mawar merah yang digubah didalam bakul rotan. Faezah tercari-cari ruang yang sesuai untuk meletakkan jambangan bunga tersebut memandangkan hampir kesemua ruang kosong tersebut telah di isi dengan hadiah-hadiah serta jambangan bunga yang lain. Tetapi sedikit pun tidak menarik minat majikannya untuk melihat hadiah yang diterimanya.

“Bunga dari Eric, Happy Birthday Encik Azli,” Faezah melihat reaksi majikannya yang dingin. Entah angin apa yang menyelubungi lelaki tersebut. Takkan la harijadi sendiri pun nak bermasam muka.

“Thanks Faezah. You boleh keluar,” mata Azli masih lagi memandang nombor-nombor yang tercatat di dalam fail ditangannya. Faezah hanya mengangguk dan menyusun langkah keluar,

“Faezah,” Panggil Azli. Patutkah dia tanyakan pada Faezah atau membiarkan sahaja hal ini? Tapi hari ini hari lahirnya dan dia memang menunggu kedatangan hari ini.

“Ya, Encik Azli,” Faezah memandang lelaki di hadapannya. Lelaki tersebut masih lagi menyelak helaian kertas dari fail yang sama.

“Ada panggilan dari dari kedai kek?” Azli mengalihkan pandangan matanya ke arah Faezah. Mungkin setiausahanya terkejut mendengar soalannya memandangkan terdapat kerutan pada dahi perempuan tersebut.

“Kedai kek? Belum ada lagi. You order kek dari kedai mana? Nanti I call kedai tu,” Faezah sendiri terasa pelik. Sebelum ini majikannya sedikit pun tidak peduli mengenai sambutan hari jadinya apatah lagi membeli kek. Mungkin malam ini majikannya ada rancangan sendiri? Hatinya tersenyum. ‘Takkan la workaholic cam dia ada girlfriend?’ gumam hatinya.

Never mind. You boleh keluar,” Azli melontarkan pandangan ke luar tingkap. Cuaca hari ini agak cerah seolah-olah merestui segala perkara yang akan berlaku. Trafik di jalan besar agak perlahan, mungkin kerana waktu makan tengah hari. Dia mengambil handphonenya dari laci. Tiada sms.

‘Takkan dia lupa? Benda ni dah jadi rutin hidupnya sejak empat tahun lalu jadi mustahil dia dah lupa,’ hatinya bertanya kepada diri sendiri. Atau dia sudah penat melakukan perkara yang sama tanpa ada sebarang keuntungan pada dirinya sendiri? Tak. Mungkin dia cuma sibuk menguruskan kehidupannya sendiri.

Dia bangun dan terus mencapai kot dari coat hanger. Dia tidak mahu persoalan mengenai gadis itu mengganggu urusan hariannya. Dia perlu berjumpa gadis tersebut. Sudah empat tahun dan kali ini dia mahu bersekemuka dengan gadis tersebut.

“Faezah, I nak keluar. Tolong ambil mesej dan kalau penting, call I. I mungkin tak masuk petang ni,” dia akan menunggu sehingga malam jika perlu asalkan dia dapat apa yang dia nak.



No comments:

Post a Comment