Bisikan Cintamu Di Angin Lalu - Ep 8

Selesai solat Isya’ berjemaah dengan Pak Rahmat, mereka menuju ke dewan makan. Terasa perutnya berkeroncong dengan bau sup yang dimasak oleh Mak Kiah. Orang tua ini memang pandai menawan seleranya.

Dia membaca doa makan dan diaminkan oleh kedua orang tua tersebut, sambil makan dia melihat suami isteri itu menyiku satu sama lain, seperti ada sesuatu yang tidak kena dengan keduanya.

Pak Rahmat dan Mak Kiah ni kenapa? Dari tadi lagi saya tengok macam ada yang tak kena saja,” dia menjeling keduanya. Dari ekor matanya sempat menangkap senyuman Pak Rahmat.

Tak ada apalah encik. Cuma kebelakangan ni Mak Kiah Nampak Encik Azim selalu temankan si Suhana tu. Ada apa-apa ke?” Mak Kiah tersenyum lagi.

Tak ada apa la Mak Kiah, kebetulan saya pun tak ada buat apa-apa kat villa ni. Jadi saya rasa tak salahkan kalau saya keluar jalan-jalan kat pantai tu? Lagi pun Mak Kiah jugak yang cakap yang Suhana tu sakit jiwa,” Azim mengalihkan matanya memandang Mak Kiah. Wanita tua itu meletuskan ketawa kecil mendengar kata-kata Azim namun mukanya juga menunjukkan rasa bersalah mungkin kerana dia telah mengeluarkan kenyataan yang tidak sepatutnya mengenai Suhana kepada Azim.

Jadi, saya nak pastikan la betul ke tidak Suhana tu ada masalah jiwa,” ketawa Azim meletus melihat raut wajah Mak Kiah. Ketawanya di sambut Pak Rahmat. Terkena juga isterinya. Mungkin ini akan memberi sedikit pengajaran, jangan sebarkan cerita buruk mengenai orang lain.

Jadi, apa kesimpulan yang encik dapat selama berbual-bual dengan Suhana?” Perasaan ingin tahu Pak Rahmat membuatkan dia terfikir. Haruskah kedua orang tua itu tahu bahawa kewarasannya telah dikaburi oleh perasaan sayang serta kasih terhadap Suhana? Apa pula penerimaan suami isteri tersebut jika perasaan sebenarnya terserlah?

Saya bukan ahli psikologi Pak,” Azim cuba untuk menyusun ayat yang terbaik buat Suhana agar dirinya tidak lagi disalah erti oleh orang sekeliling. “Tapi setakat ini saya rasa dia normal je. Mungkin dia terlalu berharap lelaki tu dapat menunaikan janji yang dibuat pada Suhana. Itu je.”

Jadi betul la kata orang kampung pasal dia dengan lelaki bandar tu?” Mak Jah cuba mencari gossip terbaru. Mungkin inilah masanya dia membetulkan segala tohmahan yang berlegar dikalangan orang kampung.

Betulnya sedikit berbanding dengan fitnah, Mak Jah.” Senyum Azim melihat kerutan di dahi wanita tua itu.

Apa yang betul, apa yang tidak pulak Encik Azim?” Si suami pula bertanya.

Yang betul tu, dia memang cinta dengan lelaki tu dan memang sedang tunggu lelaki tu datang jemput dia balik. Yang tak betul pulak, cerita pasal dia mengandung tu. Mana ada semua tu Mak Jah. Saya tengok badan Su tu biasa je, tak macam orang sakit,” Azim meneruskan suapan. Cukuplah segala tohmahan yang disebarkan mengenai Suhana. Kasihan akan sang dara pujaan difitnah seperti itu. Mungkin kerana sikap orang kampung yang lebih suka bercerita sesama mereka dari bertanya cerita sebetulnya dari empunya diri.

Tak apa la Encik Azim. Bapak cuma mampu berdoa segala apa yang menimpa Suhana tu tak menjejaskan kewarasan dia. Kita sama-samalah berdoa semoga perkara-perkara buruk tak datang dekat dengan Suhana,” muka suami isteri dihadapannya kini sedikit sugul. Mungkin mengasihani nasib yang menimpa Suhana. Dia hanya mampu mengangguk sahaja, tidak mengeluarkan sebarang komen.



No comments:

Post a Comment