Bisikan Cintamu Di Angin Lalu - Ep 2

Sudah tiga hari dia berada di villa. Keasyikan yang diberi oleh alam yang terbentang luas dihadapannya itu membuatkan dia lupa akan kesibukan di kota. Dia menarik langsir dimenara dan membiarkan menara kaca itu menerima sinaran matahari waktu petang. Dia memandang sekeliling dan melihat ke seberang kuala kecil yang terbentuk di hujung pagar villa.


Gadis itu! Kali ini dia memerhati dengan lebih teliti. Secara mata kasar, gadis itu masih lagi memakai blouse dan skirt labuh berwarna putih seperti dua hari yang lepas. Rambutnya yang panjang dan lurus di dandan ringkas. Hanya satu ikatan kecil dari rambut disisi kiri dan kanan lalu di ikat di belakang, juga sama. Perbuatannya juga sama. Dia datang dan duduk dibangku kecil di bawah pokok rhu sambil melontarkan satu pandangan yang jauh ke tengah laut seolah-olah ada sesuatu akan timbul lantaran pandangan matanya.


Azim menarik wingchair dan duduk sambil memerhati perbuatan gadis misteri itu. Waktu, pakaian serta perbuatan yang sama setiap hari. Adakah gadis itu wujud atau hanya khayalannya? Gadis itu bangun dan mencapai satu ranting dan mula bersimpuh di atas pasir putih dan tangannya bergerak seolah-olah sedang melakar sesuatu. Setelah itu gadis itu berbaring diatas pasir dan memandang langit. Walaupun tidak jelas, akan tetapi Azim pasti gadis itu sedang tersenyum. Tiba-tiba hatinya juga turut tersenyum. Terhibur dengan perbuatan aneh gadis misteri.


Tepat jam 6.30 petang, gadis itu mula bangun dari pembaringan. Dia mula melihat sekeliling seperti mencari seseorang. Dia melihat gadis itu melontarkan satu keluhan yang berat dari hati seperti satu kehampaan yang melanda hatinya. Dia mula mengatur langkah longlai tidak seperti langkah yang ceria membawa dia ke pantai awal-awal tadi. Adakah dia sedang menunggu seseorang? Siapakah gerangan yang ditunggu gadis misteri itu? Setiap harikah dia begitu?



No comments:

Post a Comment