Bisikan Cintamu Di Angin Lalu - Ep 4

Ceria sahaja Azim pagi ini. Semalam dia berfikir mengenai Suhana dan hari ini dia bertekad ingin berbicara dengan Suhana. Ada sesuatu pada diri Suhana yang menarik hatinya. Dia ingin berbual-bual dengan Suhana, mengenalinya dengan lebih dekat. Dia juga ingin menyelami perasaan gadis yang bernama Suhana sambil menyelidik kebenaran cerita Mak Piah.


Azim sekali lagi merebahkan badannya ke katil berbentuk cengkerang di menara. Terasa hangat dan bahagia apabila memikirkan Suhana. Yang ada di hati dan fikirannya juga Suhana. Suhana di sana, Suhana di sini. Suhana ada dimana-mana. Terasa lambat masa berlalu. Jika dia boleh memutar waktu, akan dipercepatkan masa agar dia dapat segara bertemu dengan Suhana. Suhana, Suhana….


“Abang Azim tunggu saya?” Suhana menyapa lembut. Ariff terkejut. Bagaimana Suhana boleh sampai ke menara? Adakah Mak Piah menjemput Suhana ke villa? Bau wangian Suhana memenuhi setiap ruang seraya dia lembut menyusun langkah kedalam bilik di menara. Suhana masuk dan duduk di kerusi di tepi dinding kaca. Senyumannya yang manis, menunjukkan lesung pipit di pipi kiri dan kanan. Rambutnya yang panjang kehitaman berayun lembut pabila Suhana menyikatnya dengan jari jemarinya yang halus. Kulitnya yang putih bersih menambahkah lagi keayuan Suhana. Jantung Azim berdengup laju. Suhana sudah berada didepannya.


“Suhana,” Azim menyebut lembut nama gadis itu. Tidak pernah dia merasakan perasaan halus menyelubungi dirinya seperti sekarang. Terasa nyaman, damai, hangat. Semua perasaan bercampur menjadi satu.


Kring! Kring! Kring!


Telefon berbunyi. Tertera nama “MAMA” di skrin. Dia melihat kerusi di sisi dinding kaca, Suhana tiada. Dia mencari di dalam bilik menara, juga tiada. Jam di skrin menunjukkan jam 4.00 petang. Astargfirullahhal Azim. Dia bermimpi mengenai Suhana.


“Hello mama,” Dihujung talian terdengar suara mamanya. “Azim ada di villa, di Pantai Bisikan Bayu,” dia mendengar omelan dari mamanya. Dia mengakui sememangnya dia silap pabila tidak menceritakan mengenai sesiapa akan pemergiannya kali ini. Cuma dia perlukan masa untuk bersendirian apatah lagi setelah dua tahun dia menumpukan perhatian terhadap urusan kerja.


“Azim tak tau lagi mama. Mungkin seminggu dua lagi Azim balik. Azim nak rehat secukupnya, mama. Nak recharge tenaga dan idea ni…. Ya, Azim janji.. Ya..Okey, bye,” Talian diputuskan. Dia tercari-cari kelibat Suhana. Memang sah dia mimpikan Suhana. Selepas putus tunang dengan Hidayu, dia tidak pernah keluar dengan mana-mana perempuan apatah lagi mimpikan mereka. Tapi Suhana? Kenal pun belum tapi dia sudah dimainkan dalam mimpi.


Azim bangun dan berjalan kearah dinding kaca. Dia melontarkan pandangan ke arah kuala kecil. Kelihatan kelibat Suhana berjalan diantara pokok-pokok rhu sambil menjinjit sepatu putih, seperti biasa. Azim dengan segera turun ke aras dua untuk menukar pakaian. Hari ini dia akan bersemuka dengan Suhana.



No comments:

Post a Comment