Bisikan Cintamu Di Angin Lalu - Ep 3

“Mak Piah,” fikirannya hanya memainkan kembali ingatan mengenai gadis misteri. Ingin sekali diluahkan pertanyaan kepada Mak Kiah, mungkin wanita tua ini ada jawapan bagi setiap persoalannya.

“Ada apa encik? Tom Yam tu tak sedap ke?” berkerut dahi Mak Kiah. Nada suara anak majikannya itu kedengaran lain dari biasa. Tapi beberapa saat kemudian dia terdengar anak muda itu ketawa.

“Masakan Mak Kiah ni memang tak ada kurangnya. Orang putih cakap “perfect”,” Azim ketawa kecil melihat kerut di dahi wanita tua itu. Otot-otot yang membentuk kerutan itu mula membentuk senyuman di bibir.

“Mak Kiah perasan tak, ada seorang gadis yang berpakaian putih di seberang kuala sana?”

“Oh, itu Suhana,”cepat Pak Rahmat memberi jawapan. Azim mengukirkan senyuman, gembira pabila memikirkan gadis misteri itu bukan jelmaan sesiapa. Gadis misteri itu wujud di alam nyata, alam yang didiaminya.

“Suhana tu selalu ke datang ke kuala tu bapak?” Pak Rahmat dan Mak kiah memandang anak muda dihadapan mereka. Tiba-tiba pula Suhana menarik perhatian Azim. Menurut Noni, pembantu rumah Datuk Zainal, sejak Azim putus tunang tiga tahun lepas, dia tidak pernah berbicara mengenai mana-mana gadis. Malahan gadis-gadis yang di perkenalkan kepadanya pun tidak berjaya menimbulkan sebarang perasaan ingin tahu Ariff.

“Mana encik nampak Suhana?” Mak Piah cuba mencungkil rahsia.

“Dari menara. Hari ni dah masuk hari ketiga Mak Piah. Saya tak sengaja. Cuma bila ada kat atas sana, saya buka langsir tu sambil tengok laut. Bila saya perhatikan seberang kuala saya nampak dia. Selalu ke dia datang ke kuala tu Mak Piah?”

“Erm.. Sejak dia balik dari bandar beberapa bulan lepas, tiap-tiap petang dia akan ada kat situ,” jawab Mak Kiah. Azim mengangguk. Maknanya dia akan dapat melihat gadis misteri itu setiap hari. Senyuman terukir dibibirnya.

“Suhana tu, dia tunggu sesiapa ke Mak Piah?”

“Entah la. Mungkin kot. Mungkin juga dia dah sakit jiwa,” Pak Rahmat menyiku isterinya. Ini menimbulkan kerutan di dahi Azim.

“Kenapa Mak Piah cakap macam tu? Apa dah jadi dengan Suhana?”

“Mak Piah pun sebenarnya tak tahu sangat cerita pasal Suhana ni tapi dari yang Mak Piah dengar dari orang kampung, Suhana tu jatuh hati dengan seorang lelaki dari bandar. Kat bawah pokok rhu tu la dia selalu jumpa lelaki tu. Bila dah jatuh sayang ni, dia setuju ikut lelaki tu balik ke bandar, konon-kononnya tak sanggup berpisah. Dah sampai kat bandar, dia dapat tahu lelaki tu dah ada tunang tapi sebab dia sayang sangat, dia masih sanggup terima lelaki tu sebab dia lelaki tu janji nak kahwin dengan dia. Entah di mana silap, si Suhana tu mengandung. Ya la, anak haram siapa yang mahu. Jadi lelaki tu mintak dia gugurkan anak tu.”

“Ish, awak ni Piah. Jangan burukkan orang!” marah Pak Rahmat.

“Saya bukan nak burukkan dia abang. Ini yang saya dengar dari orang kat pasar tu,” Mak Piah menjeling suaminya.

“Apa jadi lepas tu Mak Piah?” Azim masih ingin tahu mengenai Suhana. Ada sesuatu mengenai Suhana yang menarik perhatiannya.

“Sekali lagi sebab sayang, dia turut je kata-kata lelaki tu sebab lelaki tu janji nak kahwin dengan dia. Kenapa dia balik ke kampung Mak Piah tak ada pula dengar sebab-sebabnya. Itu je yang Mak Piah tahu,” Mak Piah menyambung kerjanya memcuci pinggan.

“Siapa lelaki tu Mak Piah?”

“Entah la. Mak Piah pun tak tahu. Yang Mak Piah dengar lelaki tu anak orang kaya kat bandar sana. Kiranya anak orang terkenal la jugak,”

“Macam mana mereka boleh kenal, Mak Piah?”

“Kalau tak silap Mak Piah, lelaki tu datang bercuti dengan kawan-kawan dia kat chalet hujung pantai sana sebab masa tu Suhana kerja dekat dengan pusat kraftangan, jadi tukang cat batik, malam pula dia jadi penari tarian tradisonal kat pusat kraf tu” Baru kini dia tahu kenapa tangan gadis tu sentiasa bergerak seolah-olah menulis sambil menari.

“Encik Azim tanya pasal Suhana ni, kenapa?” Giliran Pak Rahmat pula bertanya.

“Tak ada apa pak. Saya masuk dulu la. Hari pun dah makin lewat. Selamat malam Pak Rahmat, Mak Piah. Assalamualaikum,” dia bangun dari meja makan dan mendaki tangga ke tingkat dua.

“Waalaikummussalam,” jawab Pak Rahmat dan Mak Piah serentak.

No comments:

Post a Comment